Ямковий ремонт

Через навантаження та перевантаження матеріали дорожнього покриття зношуються та старіють.

Зношування відбувається також з інших причин, наприклад через постійну невисоку якість матеріалів, недотримання технології виконання дорожньо-будівельних операцій. Розповсюдженою технологічною помилкою є недостатнє ущільнення дорожнього полотна, через що згодом утворяться нерівності, деформації, лущення, викрашування, тріщини, відколи, вибоїни, ями. 

Ямковий ремонт етапи

Практика встановила, що щорічно локальний поточний ремонт покриття потрібен для 2...3% загальної площі дороги. Коли серйозні ушкодження та дефекти досягають 12...15%, загальноприйнято ставити на ремонт всі 100% цієї площі.

Систематичне «лікування» дорожнього покриття здійснюють різними методами, засобами та матеріалами, що в сукупності визначає якість, термін служби й вартість, тобто ефективність ремонтних робіт, головна мета яких — забезпечити на дорозі безпечний рух автотранспорту з дозволеної Правилами дорожнього руху швидкістю. Ремонт дорожніх покриттів виконують найчастіше з настанням стійкої теплої, не нижче +5 °С, і сухої погоди, хоча потреба в проведенні термінового позапланового або аварійного ремонту виникає практично в будь-який час року і при будь-яких погодних умовах. Вибір технологічного методу ямкового ремонту повинен відповідати певним вимогам або критеріям. Для дотримання технологічного процесу ремонту дорожнього покриття необхідні наявність або доступність необхідних матеріалів, машин та установок. Залежно від погодних умов вибирають метод ремонту простий або складний, але в кожному разі він повинен відповідати критеріям оперативності для своєчасного відкриття дорожнього руху. Звісно, ремонтні роботи повинні бути низьковитратними.

На більшій частині доріг з удосконаленим типом покриттів покладений асфальтобетон (95...96%), тому основна кількість і найбільша кількість ремонтних матеріалів, машин, технологій і нових розробок ставиться саме до асфальтобетонних покриттів.

Ямковий ремонт Київ і Київська область

Найрозповсюдженішим методом їхнього ремонту є ямковий ремонт гарячою асфальтобетонною сумішшю, оскільки в розпорядженні дорожніх служб є широка мережа заводів з виробництва асфальту та всі традиційні вхідні матеріали (щебені, пісок, мінеральний порошок, бітум), необхідні для готування суміші.

 

При використанні гарячої технології якість укладання дорожнього покриття дуже високе, але цей метод ремонту залежить від погодних умов і точності дотримання технології, у тому числі твердого температурного режиму. У меншому ступені цей вплив позначається у випадку застосування холодних сумішей і матеріалів на основі рідких або розріджених бітумів і бітумних емульсій.

Ямковий ремонт Київ

При виборі між гарячою та холодною технологією ремонту асфальтобетонних покриттів варто обов'язково враховувати, що міцність і водостійкість холодного асфальтобетону, приготовленого на рідкому або розрідженому бітумі, в 2...3 рази нижче, ніж гарячого, і із цієї причини його використають в основному при влаштуванні та ремонті покриттів доріг III...IV категорій.

Гарячі асфальтобетонні суміші та литий асфальт застосовують переважно при ремонті доріг I…II категорій.
До третьої групи можна віднести ремонт із застосуванням нетрадиційних і мало розповсюджених у дорожній галузі сумішей на основі бітумних, полімерних, полімербітумних, цементних та інших в’язких спеціальних матеріалів. Їх використають лише в особливих випадках, наприклад при аварійному ремонті, закладенні дефектів на цементобетонних покриттях, на покриттях мостів і т.п. Вибір методу ямкового ремонту покриттів автодоріг і мостових споруджень є правом і обов’язком замовника і підрядника робіт.

При цьому не слід ігнорувати вимоги, рекомендації і результати нових розробок і практичного досвіду, у першу чергу при підготовці дефектного місця для ремонту. Правильно виконані підготовчі роботи сприяють виконанню ямочного ремонту з високою якістю, з дотриманням дотримання вимог нормативів гарантують повноцінну експлуатацію дорожнього покриття 3...4 року і більше (у деяких країнах гарантію на ямочный ремонт дають на 5 років).

Ямковий ремонт Київ Компанія Купол

Підготовка місця покриття, яке ремонтується містить у собі кілька операцій:

1. Розмітку границь ремонту вибоїн

прямими лініями уздовж і поперек осі дороги із захопленням незруйнованого шару покриття на 3...5 см див‚ при цьому близько розташовані вибоїни поєднують одним контуром або картою;

2. Розламування та видалення обрізаного матеріалу покриття

за допомогою відбійного молотка з відповідним наконечником. Відбійний молоток гідравлічного типу масою звичайно 16...20 кг підключають або до спеціальної малогабаритної переносної гідростанції із двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ), або до гідроприводу задіяних у технологічному процесі ремонту самохідної холодної фрези, самохідного віброкатка або іншої машини.

3. Підготовку до ремонту вузьких і довгих вибоїн

площею понад 2...3 м2 або тріщин зі зруйнованими краями, для яких доцільно використати холодні фрези, а також вирізку‚ вирубку або холодне фрезерування матеріалу місця покриття, яке ремонтується по обкресленому контурі на всю глибину вибою‚ але не менш товщини шаруючи покриття, при цьому бічні стінки повинні бути вертикальними. Існують холодні фрези різних видів: малогабаритні і компактні самохідні, причіпні або начіпні, що зрізують дефектний матеріал покриття шириною 200...500 мм на глибину 50...150 мм. Зазвичай за годину безперервної роботи фреза може пройти 2300 м погонної довжини. На значних площах зруйнованого покриття можливе застосування більших холодних фрез із більшою шириною матеріалу, що зрізує, (500...1000 мм) і максимальною глибиною до 200...250 мм. Окремі моделі холодних фрез додатково оснащені стрічковим транспортером, що подає матеріал, що зрізує, у ківш фронтального навантажувача або кузов транспортного засобу, що помітно скорочує обсяг ручних робіт

4. Очищення дна і стінок місця ремонту

від дрібних шматків‚ крихти‚ пилу‚ бруду та вологи, для чого в основному використають допоміжні машини типу «пилосос» фірми Johnston або щіткові;

5. Обробку дна та стінок

тонким шаром рідкого (гарячого) або розрідженого бітуму або бітумної емульсії. Обробку або підґрунтовку дна і стінок вибоїни, очищеної від дрібних шматків і пилу, тонким шаром рідкого бітуму або бітумної емульсії (витрата бітуму 0,3...0,5 л/м2) можна виконувати з використанням тих засобів, які є в наявності (бітуморозігрівач пересувний, бітумний казан, автогудронатор, дорожній ремонтер і т.п.). При цьому варто мати на увазі, що надлишкове змащення бітумом, як і недостатня, знижує якість зчеплення нового шару покриття зі старим. Дуже ефективні для змащення вибою малогабаритні установки (5 л.с.), що подають насосом бітумну емульсію в сопло, що розприскує, ручної вудки зі шлангом довжиною 3...4 м. Є і більш прості агрегати та установки з подачею емульсії з бочки ручною помпою або переносним насосом із ДВЗ. При малих обсягах робіт і невеликих розмірів вибоїни підґрунтовку емульсією можна виконувати з переносних ємностях (10...20 л) з розбризкуванням стисненим повітрям за принципом пульверизатора.

Як сказано вище, для ремонту краще використати гарячу асфальтобетонну суміш із АБЗ‚ де неї приготують із високою якістю і найменшими витратами. Доставляти суміш із АБЗ до місця ремонту доцільно транспортними засобами‚які обладнані спеціальним термосним бункером‚ що зберігає суміш у гарячому стані кілька годин. У деяких країнах (Німеччини‚ Голландії, Швеції та ін.) нормативними документами узаконене обов’язкове застосування тепло ізолюючих контейнерів (термосних бункерів) на ремонті дорожніх покриттів‚ тому що суміш що укладається за температури нижче 110…120 °С вважається браком.
Звичайно термоконтейнери закордонного виробництва залежно від типу та розміру і потреб уміщають від 2…2,5 до 8…10 т гарячої суміші (обсяг 1,5…6 м3) і зберігають її високу температуру, у тому числі за рахунок невеликого підігріву, протягом усього робочого дня. засобу доставки гарячої суміші з ефективним термосним бункером місткістю 4 м3 (вистачить для закладення приблизно 80…100 вибоїв й ям розміром близько 100х100х5 див) може служити універсальна машина ЭД-105.1, яка виробляється в Росії. 

Машина для ремонту доріг гарячою сумішшю ЭД-105.1 призначена для механізації ямкового ремонту доріг з покриттям з асфальтобетону ібитумомінеральних сумішей (ліквідація ямковості, ремонт картами) за температури навколишнього середовища не нижче +4 °C і при відсутності сніжного покриву. До складу ремонтного комплексу входять: кабіна для обслуговуючого персоналу, кабіна для технологічного встаткування, термос-бункер для асфальтобетону, казан бітумний, компресор, устаткування для одержання гарячого повітряного струменя («Хот Дог» — ліцензійне виробництво), виброплита VS-134 (опція), обрізувач крайок CS-146 (опція), фарбопульт, пневмодрель, відбійний молоток. Привід гідронасоса і компресора здійснюється від двигуна автомобіля через коробку відбору потужності.

Для переміщення матеріалу усередині бункера служать шнеки, що приводять у рух через редуктор. Видача розігрітого бітуму здійснюється бітумним насосом.

Ямковий ремонт

У тих випадках, коли АБЗ не працює (пізня осінь, зима і рання весна) або якщо дальність перевезення суміші з АБЗ занадто велика, рекомендується використати технологію ресайклінга — вторинної переробки асфальтобетонного матеріалу у вигляді шматків, лома або продуктів фрезерування (крихта) шляхом його розігріву і ретельного перемішування на місці ремонту в спеціальній причіпній або самохідній машині — рециклері. Перемішування матеріалів, що завантажують, відбувається гравітаційним способом у циліндричному барабані, обладнаному лопатами і спеціальною горілкою. Маса одного замісу (місткість барабана-мішалки) залежно від типу і розмірів рециклера становить від 200 до 1600 кг. Час готування одного замісу після завантаження матеріалу й розігріву барабана до необхідної температури — 10…20 хв. 

Найбільше ефективно рециклер працює, якщо в нього завантажують дрібну асфальтобетонну крихту, отриману шляхом холодного фрезерування. Для поліпшення властивостей суміші при завантаженні крихти або кускового лома рекомендується додавати твердий або напівтвердий бітум у кількості 1…2% по масі. Порціонне або повне вивантаження гарячої суміші з рециклера роблять безпосередньо на місце ремонту або в малогабаритний ручний візок або ківш навантажувача для подачі суміші до місця укладання. 

Економічна ефективність і доцільність використання технології ресайклінга дуже висока. При наявності асфальтобетонної крихти або кускового лома на місці закладення вибоїв витрати на ямковий ремонт можна знизити на 50…60% у порівнянні з доставкою нової суміші з АБЗ. 

Струменева-ін’єкційна холодна технологія закладення вибоїн на дорожніх покриттях за допомогою бітумної емульсії є зараз однієї з найбільш передових і прогресивних, незважаючи на те, що в деяких країнах Європи і в Америці її застосовують давно і успішно. Суть технології полягає, що всі необхідні операції виконують робочим органом однієї машини (установки) самохідного або причіпного типу. 

Підготовка вибоїни до ремонту зводиться фактично тільки до ретельного її очищення від пилу, сміття і вологи шляхом продувки високошвидкісним струменем повітря, промиванню і обробці поверхні вибоїни бітумною емульсією. Операції обрізки, розламу або фрезерування асфальтобетону навколо вибою в цій технології можна не проводити. 

При ремонті вибоїни її заповнюють дрібними щебенями, змішаним з бітумною емульсією. За рахунок залучення і подачі щебенів повітряним струменем його укладання у вибій відбувається з високою швидкістю, що забезпечує гарне ущільнення, що практично виключає необхідність додаткового використання віброплит і віброкатків. Подібні агрегати й машини передбачають вихід ремонтера-машиніста з кабіни транспортного засобу для виконання ямочного ремонту позад автомобіля або причепа. 

Для ямкового ремонту по струменево-ін’єкційній холодній технології рекомендується використати чисті дрібні щебені фракції 5…10 (15) мм і швидко розпададну катіонну (для кислих кам’яних порід, наприклад граніту) або аніонну (для основних кам’яних порід, наприклад вапняку) бітумну емульсію 60%-ний концентрації. Витрата емульсії для підґрунтовки вибоїв і обробки щебенів у камері змішання машини орієнтовно може становити 3…5% по масі щебенів (по витраті бітуму — не більше 2…3%).

 

Агрегат можна стаціонарно монтувати на причепі або на шасі МАЗ, Камаз. Основною машиною для ямкового ремонту методом пневмонабризгу для шляховиків стане і нова модель ЭД-205М, пропонована ЗАТ «Коминвест-акмт». До складу машини входять:

  • базове шасі, КамАЗ-55111, МАЗ-533603-240, причіп; 
  • двосекційний бункер для двох фракцій щебенів: 5…10 мм — 2,4 м3, 10…15 мм — 2,4 м3; 
  • що підігріває і утеплена ємність на 1300 л для емульсії з контролем рівня емульсії в баці; 
  • ємність для води на 1000 л; 
  • повітродувка для пневматичної подачі щебенів високої продуктивності (від 13 до 24 м3/хв); 
  • два шнеки для подачі щебенів з відсіків бункера в трубопровід з регульованою швидкістю обертання гідромоторів; 
  • два діафрагменних насоси для подачі емульсії і води з регульованим тиском; 
  • економічний дизель із повітряним охолодженням потужністю 38 квт (HATZ або Deutz) із плавним регулюванням частоти обертання з пульта оператора 
  • комплект устаткування з газовим пальником для підігріву емульсії. За бажанням замовника можлива установка автономного дизельного пальника; 
  • компресор з подачею 510 л/хв і тиском до 12 атм; 
  • два регулятори тиску з манометрами для води й емульсії; 
  • стріла полегшеної конструкції із пнемопідйомом для виконання робіт у радіусі до 8 м; 
  • пульт керування, що дозволяє управляти технологічним процесом ремонту дорожнього покриття одному операторові; 
  • система кругової циркуляції, що запобігає застиганню емульсії в трубопроводах при низьких температурах; 
  • система, що дозволяє промивати й продувати трубопроводи від залишків емульсії, накачувати емульсію в бак з використанням власного диафрагменого насоса, промивати водою дно ями від глини й бруду під тиском до 8 атм, змочувати й промивати щебені перед подачею його в трубо-провід для поліпшення адгезії; 
  • трубопровід подачі щебенів діаметром 75 мм і довжиною 4,5 м, зносостійкий, семишаровий, із двома нитками металлокорда; 
  • знімна форсунка з роздільною подачею води й емульсії.



На закінчення варто сказати про декілька «але», які можна охарактеризувати як причини другої нашої проблеми — поганих доріг. При проведенні ремонтних робіт у дощ і сніг, коли важко або взагалі неможливо очистити вибій від вологи, пилу й сміття, порушується технологія, а отже, скорочується термін служби відремонтованої ділянки — він рідко перевищує пару місяців. 

Варто розділяти методи і засоби механізації ремонту залежно від стадії руйнування і класифікації доріг. Треба намагатися проводити ремонт на ранніх стадіях, коли тільки з’являються тріщини. Не слід допускати до ремонту підрядні організації, які, експлуатуючи дешеву нелегальну і, як наслідок, непрофесійну робочу силу, проводять ремонт кустарними методами: перевозять гарячу асфальтову суміш самоскидами, а розподіляють, вирівнюють й ущільнюють її вручну лопатами й граблями. Такі заплатки мають вигляд «корявої наліпки» і довго не служать.

 

Стаття взята звідси

Послуги

01.

Асфальтування

Асфальтування доріг, тротуарів, парковок і т.д.

02.

Ямковий ремонт

Укладання дорожнього полотна дозволяє продовжити нормативний термін його експлуатації.

03.

Заливка тріщин

Тріщини здатні збільшуватися з кожним днем і давати відгалуження.

04.

Нанесення розмітки

На основі термопластичної акрилової смоли DIANAL MB-2539.

05.

Видалення розмітки

Для видалення найчастіше застосовується роторно-фрезерувальна машина.

06.

"Лежачі поліцейськи"

Установка пристроїв зниження швидкості.

07.

Ремонт ливневок

 Ремонт каналізаційних люків, ремонт дощоприймачів.

08.

Установка бордюр

ДСТУ EN 1340:2016 Бордюри бетонні. Вимоги і методи випробувань.